והגדת • ההגדות של השנה // פרויקט מיוחד

    נתן גולד 4 Comment on והגדת • ההגדות של השנה // פרויקט מיוחד
    23:02
    01.05.24
    אבי יעקב No Comments on מקסימום איכות במינימום מחיר: טיולי בין הזמנים זה מקס סטוק

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות


    המצווה המרכזית בליל הסדר, שעליה סובבים מנהגי הסדר כולם היא כידוע "והגדת לבנך", או כפי שהיא מופיעה בתורה פעם נוספת בציווי "למען תספר". כאשר ניתן לומר ללא עוררין, שהספר הפופולארי ביהדות שזכה לכמות ההוצאות הגבוהה ביותר מאז ומעולם ועדיין זוכה לשמר את המוביליות הזו גם בימינו אנו עם קצב הולך וגובר מעורר השתאות והתפלאות הוא 'הגדת ליל הסדר' המבוססת על דברי חזל ומדרשים וע"פ מה שידוע נתקנה כבר בימות הגאונים, אם לא קודם לכן.

    בכל שנה יוצאים לכל הפחות, 30-40 סוגים שונים חדשים של הגדות לפסח לשוק הספרים! ואם המספר הזה מעורר בכם השתאות, אז מתברר שחלקם בין 10% ל20% (במספרים מוחלטים בין שלוש לשש הגדות) מההגדות שיוצאות הופכות לרבי מכר, כשחלקן אף מצליחות לשמר הצלחה זו ולשמור על מוביליות וביקוש גבוה גם לשנים הבאות, הרכישות עצמן נועדו לשלל מטרות וידעים מרכישה להכנה ועיון לקראת שולחן החג, מתנות לחג לקרובים, ידידים מלמדים ורבנים ועד ל – (טוב את זה כבר תקראו בפנים הכתבה).

    בסקירה שערכנו בהוצאות לאור ובחנויות הספרים, התברר לנו כי ההגדות שזוכות להצלחה הגדולה ביותר הנן ההגדות שנערכו ע"י שני מחברים מוכרים, אשר אחד מהם הינו הרב שלום מאיר הכהן וואלך שליט"א, הידוע בטיב יצירותיו בעולם הספרות התורנית ובפרט בא הדבר לידי ביטוי בהגדות של פסח, כאשר רק השנה יצאו תחת ידיו שתי הגדות חדשות לפסח, הראשונה שנקראה בשם 'הגדת אור האורות', המכילה רעיונות משלים וסיפורים, שמבוססים ומלוקטים ממשנתו ותורתו של ר' נחמן מברסלב זצ"ל ותלמידיו, והשנייה שזכתה לכינוי 'ויגד משה' בה מובאים הלכות וביאורים של הגאון ר' משה פיינשטיין זצ"ל.

    1_174509382

    הגדה מצוירת. אילוסטרציה

    המחבר השני שהגדותיו נחטפות כמצות מצוה מהודרות, הוא הרב יעקב ישראל פוזן, שאף יצירותיו זוכות להערכה רבה בספרות התורנית, כאשר השנה הוא הוציא תחת ידו את הגדת 'יחוה דעת' בה מובאים דבריו בטוטו"ד של מרן הגר"ע עובדיה יוסף זצ"ל, בין בביאורים ובין בהלכות, כאשר לכך מתווספים גם דברי בנו, הרב דוד יוסף שליט"א, כאשר אלו רק שלושה מבין ההגדות החדשות שכבר מזוהות כהגדות רבי-מכר.

    הגדות שיצאו לאור בשנים האחרונות והפכו לרבי-מכר, על פי מה שמוסר לנו אלי גראב מהסניף המרכזי ברשת החנויות הוצאת יפה-נוף בב"ב, הן ההגדות מסדרת 'באר החיים' מהוצאת עוז והדר, של המשפיע החסידי הרב אלימלך בידרמן (ר' מיילע'ך) שליט"א, כאשר ההגדה נועדה לקהל החסידי המובהק בה מובאים ציטטות, פירושים ורעיונות חסידיים על ההגדה, מספריהם ותורתם של גדולי החסידות. 'ידיו אמונה' המבוססת על לקט רעיונות וביאורים משיחותיו של המשגיח ר' יחזקאל לוינשטיין, זוכה להצלחה.

    עוד הגדה מבית הוצאת 'עוז והדר' הינה הגדת 'מתיבתא' שיצאה בשני מהדורות מרכזיות אחת מקוצרת והשנייה היא מהדורה מורחבת. כאשר כל אחת מהן יוצאת בשני פורמטים: אחת על פי נוסח אשכנז, והשנייה לבני עדות המזרח, כאשר השנה השלימו בהוצאת 'עוז והדר', את הוצאתה של המהדורה המורחבת עבור בני עדות המזרח. הגדה זו בדומה למיטב המסורת הידועה של הוצאת 'עוז והדר', מכילה לקט מדרשים מהודר ופסקי הלכות, על ההגדה כאשר המהדורה המורחבת נועדה לאותם אלו שמעוניינים בהעמקה והתבוננות נוספת.

    אלי מבהיר לנו, כי מה שהופך את ההגדות ליותר פופולאריות זהו המוטיב של הסיפורים, הרעיונות והמשלים הנלווים אליהם, כמובן שבהתאם לכך גם הגדת 'תפארת שמשון' המבוססת על דרשותיו של הדרשן הנודע ר' שמשון פינקוס זצ"ל, בה ביאורים ומשלים מדבריו. כאשר אליה נלווה גם ספרו המכיל פניני מוסר של ר' שמשון פינקוס על פסח ספירת העומר ושבועות. גם 'הגדת ר' שלום' כשהכוונה כאן היא כמובן למגיד ר' שלום שבדרון זצ"ל, זוכה להצלחה מרובה, כאשר המלאי אף אזל מהמדפים.

    img_0272

    הגדה עתיקה. אלוסטרציה

    עוד הגדות שזכו להצלחה מרובה, הנן ההגדות: 'ומתוק האור' של ר' שלמה לווינשטיין, 'חשוקי חמד' של ר' יצחק זילברשטיין שליט"א, המכילה 2 חלקים, לאגדה ולהלכה, 'דורש טוב' שמלוקטת ממיטב הדרשנים בדורנו, כאשר אף הגדות אלו זכו להיערך ע"י ר' יעקב ישראל פוזן. הגדת 'אוצרות התורה', המכילה הלכות פסוקות השוות לכל נפש, עם תוספת והרחבה לעיון המעוניינים בכך, הגדת 'לקח טוב', המכילה לקט מדרשים, והגדת 'כמוצא שלל רב', שהינן חלק מסדרות ספרים מוכרות על התורה, זוכות אף הן לביקוש קשיח של קונים. גם מהוצאת הספרים המובילה 'אור החיים' עולים נתונים זהים, וגם אצלם ההגדות הללו שציינו, הינן מההגדות המובילות במכירות שהפכו גם אצלם למבוקשות ורבי מכר.

    לדברי יעקב רוסט, מנהל התוכן בהוצאת 'אור החיים' הגדות נוספות שזכו אף הן להצלחה הנן, הגדת פוניבז' המבוססת על לקט מדבריהם ושיעוריהם של ראשי הישיבות ומיועדת ספציפית לקהל הלמדנים. הגדת 'והגדת', שהיא ההגדה של המגיד רבי יעקב גלינסקי זצ"ל, שיצאה לאור עוד בחייו (בהתאם לכך גם מופיע עדיין על הכריכה שליט"א) כאשר גם הגדה זו, בנוסף להגדות נוספות המוזכרות בכתבה, הנן הגדות שנערכו ע"י הרב שלום מאיר הכהן וואלך, יעקב, מציין בשיחה ל'אתר קול-חי', כי הרב וואלך מוציא כל שנה הגדה אחת לפחות, ובשנים האחרונות עמד הקצב על 2-3 הגדות כל שנה, כאשר בין היתר, הוא הוציא לאור בשנה שעברה, את ההגדות של האדמורי"ם מויז'ניץ ונדבורנא.

    הגדות פופולאריות נוספות הן, הגדת 'נחלת צבי' שנערכה בסגנון גמרות שוטנשטיין ובה ביאור שמכיל את פירושי הראשונים והאחרונים, והגדת ה'אור לציון' שהיא לקט מדבריו של הרב בן ציון אבא שאול זצ"ל, בדרוש והלכה. גם פה מצטרפים לקביעה שההגדות הפופולאריות יותר הינן ההגדות בעלות המשלים והרעיונות העממיים השווים לכל נפש, כאשר ההגדות העמוקות יותר נמכרות פחות מטבע הדברים.

    שלום מאיר וואלך

    אלוף ההגדות. הרב שלום מאיר וואלך

    הגדה נוספת שיצאה לאור השנה היא 'הגדת שיח שפתותינו' של רבי חיים קנייבסקי, שיצאה לאור בשני פורמטים, אחד כחלק ממחזור ואחד כהגדה בפני עצמה, עברה את רף ציפיות המוצאים לאור, וזכתה להצלחה יפה. הגדות נוספות שיצאו לאור בעבר ועדיין זוכות לביקוש גבוה הנן הגדות הבן-איש-חי והגדת 'ישא ברכה' – על פי תורתו של מרן פוסק הדור, הרב אלישיב זצ"ל.

    כמובן שלהגדות עצמן מתווספים ספרים שעוסקים בהרחבה ובעמקות בנושאי חג-הפסח ויציאת-מצרים, דוגמת הספר 'על הפורקן' מסדרת 'על הניסים' מהרב מ. למברסקי, זאת בנוסף לספרו 'על מצות ומרורים' שמתמקד בהגדת 'ליל-הסדר'. הגדה נוספת שצדה את תשומת לבנו היא הגדה בשם 'פנינים נרחבים' כאשר ייחודיותה של הגדה זו, מתמקדת דווקא בשורות הריקות שנלוות להגדה, כאשר שורות אלו, מיועדות לכתיבת הפירושים שלכם הרוכשים, שאולי יהוו את הבסיס לאחת מההגדות שיצאו לאור בעוד מספר שנים.

    ההגדות המדרשיות ועולם הקבלה
    ליצחק פרידמן, בעל חנות הספרים מרכז-הספרים הצמודה לשטיבלא'ך איצקוביץ, שניתן לרכוש אצלו גם את ההגדות עם הכוונות, מצביע על ההגדות 'מתוק מדבש', לקט מסדרת ספריו של ר' דניאל פריש זצ"ל, והגדת 'עץ התדהר' עם הכוונות, שיצאו השנה לאור, וזוכות לדרישה מיוחדת. גם הגדת האר"י שהיא הגדה המבוססת ע"פ כוונות ר' שבתי מראקוב, תלמיד הבעש"ט, זוכה לביקוש ניכר. במקביל להגדת 'עץ התדהר' יצאו השנה גם כוונות לערבית של ליל הסדר, וכוונות לספירת העומר, ע"י הרב תדהר אזולאי שליט"א. עוד רבי מכר מההגדות הקבליות שיצאו לאור בשנים הקודמות הנן: 'טיב הכוונות' של ר' גמליאל רבינוביץ' שליט"א, ו'רחובות הנהר' של הרב בניהו שמואלי.

    עוד מצביע יצחק פרידמן על שתי הגדות מהגדות המדרש שזוכות לפופולאריות ניכרת הן, הגדת 'פרדס יוסף' המכילה, שאלות ותשובת מרבני וגדולי הדור בדרך של פלפול ודרוש, והגדת '400 מי יודע' שהוציא לאור הרב נפתלי גרינבוים שליט"א, בעל מחבר ספרי 'אוצר המדרשים'. ספר מומלץ נוסף לדבריו, שזוכה אף הוא להיכלל ברשימת רבי המכר לפסח זהו, ספר 'מטעמי השולחן' שמתאר את סיפור יציאת מצרים ע"י הרב משה לואיס, בתיאור חי ומוחשי.

    לדבריו, קיימת תופעה ייחודית השבה על עצמה בכל שנה מחדש, של אספנים שעושים סבב בחנויות הספרים השונות, ורוכשים את כלל ההגדות שיצאו לאור באותה השנה, ולא יהיה הדבר קל בעיניכם כאשר מדובר ב-30-40 הגדות לפחות בכל שנה, תעשו לבד את החשבון, אם מחירה הממוצע של הגדה נע סביב 55 ש"ח בד"כ.

    הגדות הילדים
    נישה בפני עצמה של הגדות זו הגדות המיודעות עבור הילדים ובני הנוער, כאשר ההגדה הפופולארית שיצאו לאור השנה היא, 'מעבדות לחירות' בעריכת מאיר חלמיש, שמתווספת להגדה שלו שיצאה לאור לפני מספר שנים, שאף היא זכתה לביקוש גבוה זו הגדת 'אלישמע ואפרים' כאשר בשתי הגדות אלו, זוכה הילד לחוות את סיפור ההגדה ויציאת מצרים באופן מופשט בליווי תמונות מוחשיות מרהיבות ביופיין. הגדת ילדים פופולארית נוספת זו הגדתו של הרב ברוך צ'ייט, המלווה באיוריו העמוקים והמעט מופשטים של המאייר גדי פולק.

    הגדה מאפילה לאורה

    כחלק מהסקירה של עולם ההגדות, ביקרנו ב'וקסברגר', שם דרים בכפיפה אחת שלל הגדות משובבות נפש, במחירים הנעים מארבעה שקלים להגדה פשוטה, ועד 30,000 ש"ח לעותק, שכולל בסה"כ 5 עותקים בלבד שמודפסים במהדורת צילום ייחודית על קלף, של הגדת ציור אמנותית שנמכרה רק לאחרונה ב-100,000$ כן, קראתם נכון, זו לא טעות במספרים. כאשר גם בעותקים המודפסים קיימים לעתים תוספות של עיטורי זהב, בהתאם למתבקש.

    בסיור שערכנו במקום עם הרב-אמן בתחומו, הרב יואל וקסברגר, מסתבר כי הוא מצליח להפתיע גם את עצמו בכל פעם מחדש, בעשייתו הבלתי נלאית, זכינו להתרשם משלל הגדות בשלל גדלים צורות ופורמטים שיצאו לאור על ידו. ומסתבר שעודנה נטויה, עם תכניות חדשות, כאשר ממש כעת למשל, עושה את דרכה ממכבש הדפוס לחנויות הספרים, הגדה נוספת לילדים מבית וקסברגר, הגדת 'קופלה' שמלווה בדמות המותג – 'קופלה'.

    במהלך הסיור, נוכחנו לראות בדגמים של הגדות ספירלה, שזכו לשמות, 'כולנו מסובין', 'והיא שעמדה' על היותן מעוצבות בדוגמת לוחות השנה שולחנים וחוסכות מאמץ מהמסב לשולחן הסדר. הגדות המלווים בציורים אמנותיים מדהימים, הגדות שמצופות בכריכת עור עתיק, והגדה המודפסת בצורת מגילה. כמובן לשלל ההגדות השונות מתווספים פריטים נוספים כמו נרתיק לאפיקומן, ערכות לבדיקת חמץ, כריות, אריזות שונות ומתנות שי לחג. כאשר מורגש הירידה לפרטי-פרטים של הפרקטיקה בבניית המוצר. אבל, כיוון שאנו באנו לסקור את עולם ההגדות, אז רגע לפני שכמעט הלכנו שם לאיבוד, ביקשנו מרב יואל שישיב אותנו לעולם ההגדות הרחב דיו, והוא נענה בשמחה ובחפץ לב.

    אחת ההגדות שהוא הציג בפנינו בנויה כולה כהגדה צבאית, עם מוטיבים רלוונטיים לעולם החיילים והצבא, כאשר לדבריו דווקא להגדה זו ניסו להיטפל נציגי התקשורת הישראלית בתואנות שווא, אך נחלו מפלה כשהבסיס לטענותיהם על אפליה וכו', נשמט מעיקרו. עוד מיזם שנמצא כעת על הפרק בבית היוצר של ר' יואל הוא 'מה נשתנה' בכלל השפות, כדי להמחיש לדבריו, את עוצמת הסיפור של יציאת מצרים המסופר בכלל השפות השונות בכל קצוות העולם.

    אין צורך להרחיב על הגדת 'הייתי שם' המיועדת לילדים שאצל כל חנויות הספרים, ציינו אותה בפנינו, ואף אזלה כבר השנה מהשוק. אבל ב'וקסברגר' לא וויתרו, וכל המעוניין לרכשה, ופונה לאחד מסניפי ההוצאה של 'מלכות וקסברגר', יכול לשלם עבור ההגדה ולקבל בתמורה כרטיס, שאתו הוא יוכל בעז"ה, ביום חמישי הקרוב לקבל את ההגדה שתגיע היישר מבית הדפוס (יצירתיות כבר אמרנו?) עוד הגדה מעניינת הייתה הגדה מצוירת לילדים בשפת האידיש, שמגיעה עם כריכה רכה ולמינציה על כל דפי ההגדה.

    קופלה14

    'הגדת וקסברגר', המכונה בשם הגדת 'למען תספר' שהיא ההגדה הפופולארית ביותר אצלו. שלאחר שהפצרנו בו לומר לנו עד כמה היא פופולארית, ציין בפנינו, כי היא נמכרה כבר ביותר מ-100,000 עותקים. ואף תורגמה גם ל-14 שפות שונות נוספות, כולל; רוסית, אנגלית, ערבית, פורטוגזית, גרמנית, צרפתית, ועוד. כאשר כל תרגום לשפה נערך ע"י צוות מקצועי של מתרגמים ועובר שלושה מערכים של הגהה ע"י דוברי אותה שפה, על מנת לוודא שההגהה נעשתה באופן מדויק וקולעת מבחינת תרגום הדברים ומשמעותם, כאשר כל שנה מתווספות שפות נוספות לרשימת השפות שבהן הגדה מתורגמת.

    בשיחה מספר לנו ר' יואל כי הגאון רבי חיים קנייבסקי, כשראה את ההגדה התבטא: "ר' יואל דו ביסט ממש גיווען אין מצרים" ובתרגום לעברית: ר' יואל, זה נראה כפי שהיית ממש במצרים. אין לתאר את קורת הרוח ששואבת אותו כשהוא מספר לנו, עובדה זו, כאשר בכך ממוצה היעד המרכזי מבחינתו, הנגשת והמחשת סיפורי ומדרשי חז"ל, בהגשה מפוארת ומהודרת.

    עוד לא הספקנו להגיע אתכם ולחוות את עולם הגדות הבוטיק, שמהווה עולם בפני עצמו אבל מעט מזה טעמנו אתכם, אצל יואל וקסברגר, ופה הסתיימה היריעה, כאשר אנו והוא ממהרים להיפרד כדי להספיק להתכונן לקראת החג הקרב ובא.

    קופלה



    4 תגובות

    מיין תגובות
    1. 4

      לראשונה: הגדת מרן ראש הישיבה – "ה' נסי"

      הגדה של פסח היא הספר שחוברו עליו הכי הרבה ספרי פירושים מאז ומתמיד. למעלה מארבעת אלפים ספרי פירושים כבר התחברו, ובכל שנה ושנה נוספים עוד עשרות חדשים. אלא שהשנה לראשונה תעלה על שולחננו הגדה משלנו – הגדת מרן ראש הישיבה שליט"א. סוף סוף קריאת ההגדה בליל הסדר תקבל נופך מיוחד עם חידושיו המקוריים של מרן ראש הישיבה בהגדה מרהיבת עין * את ביאור ההגדה חיבר מרן שליט"א לפני… ארבעים שנה מתוך מטת חוליו ורק כעת זכינו לאורה * אם תרצו – אין זו (סתם) אגדה

      בכל שנה – אותה התלבטות: עם איזו הגדה משלל ההגדות החדשות או הישנות נסב על שלחן ליל הסדר… מהשנה – כבר אין מה להתלבט! עם צאתה לאור של הגדת "ה' נסי", עם פירושיו הנפלאים והמתוקים של מרן ראש הישיבה הגר"מ מאזוז שליט"א – כולנו מסובים עם הגדת 'ה' נסי'!

      גולת הכותרת בהגדה, הם ללא ספק דברי הפתיחה המרגשים, בהם מספר מרן על הרקע לחיבור ההגדה, ובאיזה מצב התחברה. אם כל ההקדמות של מרן מרתקות, הרי שהקדמה זו – עלית על כולנה. בפעם הראשונה פורש מרן שליט"א באורח נדיר על פני 11 עמודים את אחד הפרקים הכואבים בחייו, והוא נס הצלתו ממות לחיים בשנת תשל"ד, כאשר חלק מהדברים נערכו מתוך זכרונות שכתב ממש בשעת מעשה לפני כארבעים שנה. מדובר בסיפור מטלטל ומסעיר, הנע בין יאוש לתקוה, כשהתקוה תמיד נאחזת בפסוקים ובדברי חז"ל אותם הוא חי והם חלק ממנו. אפילו בזמן שהובהל באמבולנס לבית החולים והיה במצב קריטי, ראה מול עיניו את דברי חז"ל, כפי שהוא מספר שם "הזרימו לי חמצן לנשימה. והרגשתי אז מאמר רז"ל בויקרא רבה (פרשה ל"ד אות ב'): אפילו בשעה שנפשך מצפצפת לצאת מתוך גופך – אני משיבה לך".

      בסיפור זה יש גילויים נדירים של עוצמות רוח ותעצומות נפש, וזו הזדמנות להצצה נדירה להתמודדות אישית וכנה של גדול הדור ברגעים של משבר. חובה לקרוא ולהתחזק!

      בין הדברים, הוא מספר על הברכה הפלאית שבירכו הבבא סאלי, שבזכותה ניצל למרות כל תחזיות הרופאים.

      את המאמר הוא מסיים בשורות המרגשות הבאות: "אמרתי אני בלבי: מה אשיב ליוצרי, ששלח למכתי צרי, והעמידני חי וכמעט בריא? (הוא יגמור בעדי אמן). כי הוא יכאיב ויחבש, ימחץ וימרח דבש! וקבלתי על עצמי בחדש ניסן תשל"ד לחבר בל"נ ספר ה' נסי לרמוז לכמה נסים שאירעו לי… אולם מרוב תלאות, החולפות ובאות, חיברתי את גוף הספר עוד בבית לוינשטיין רעננה (בכתב ספרדי, ופעם בא מנהל המחלקה ד"ר מנדלסון נ"ע עם כמה רופאים והראה להם את כתב-ידי המסודר במחברת, לאמר: תראו איך אנו משקמים את החולים שלנו, אע"פ שלא ידעו לקרוא מאומה). אבל לא איסתייעא מילתא להוציאן לאור הדפוס עד היום שעברו ארבעים שנה, וסימניך שמי השני נסים. נסי מ'. ועל נסיך שבכל יום עמנו תלי"ת".

      תוך כדי עלעול בהגדה החדשה, תהיתי לעצמי מה כבר ניתן לחדש בהגדה של פסח אחרי אין-ספור הפירושים שכבר התחברו עליה והפכו בה מכל צד… מה הופתעתי לראות שהחידושים מאוד מקוריים ונראה שלא נגע בהם אדם מעולם.

      הכל מכירים למשל את הקושיא על ההגדה: מדוע בסיום הקטע "השתא הכא" שנכתב בארמית, פתאום עובר המגיד ללשון הקדש ומסיים "לשנה הבאה בירושלים הבנויה", היה לו לומר "לשתא דאתיא…"? נאמרו על כך כמה תירוצים מפולפלים, אולם בהגדה החדשה מציע מרן שליט"א יישוב גאוני בפשטותו: קטע זה הפותח את ההגדה נכתב בארמית כדי שיבינו את הנאמר כל יושבי השלחן, כולל הנשים ועמי הארץ שלא הבינו לשון הקדש, אבל את המשפט "לשנה הבאה בירושלים הבנויה" לא היה צורך לכתוב בארמית, מאחר שהיה רגיל ושגור בפי העם. דוגמא לסוג כתיבה כזה מביא מרן מנוסח הגט שכולו בארמית, ואילו תחילתו בלשון הקדש: בשני בשבת בחודש פלוני בשנה פלונית וכו', ויש בו עוד כמה מלים כגון והרי את מותרת לכל אדם וכו' כדת משה וישראל, שהם בלשון הקדש, מפני שגירותן בלשון. היש חיך מתוק מזה?

      כך גם פגשנו בתירוץ חדש ומפתיע על התשובה התמוהה לשאלת החכם "אף אתה אמור לו כהלכות הפסח אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן". פירושים אין מספר נאמרו על כך, אך מרן שליט"א בדרכו הפשטנית טוען כי "הנכון מכל הפירושים ע"פ הפשט שילמד עמו הלכות הפסח במשנה במסכת פסחים עד שיגיע למשנה אחרונה שם (פ"י מ"ח) המתחילה: אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן, שהיא הלכה אחרונה שם הנוהגת בזמן הזה לענין שאין אוכלים כלום אחר אפיקומן. וכאילו אמר: אף אתה אמור לו כהלכות הפסח "עד" אין מפטירין וכו'". פשוט ואמיתי! ומסיים מרן: "ומצוה לפרסם פירוש זה". (בהמשך הוא מביא שאחר כך מצא כעין זה בריטב"א ע"ש).

      בנוגע לתשובה לבן הרשע, מבאר מרן שיש אפשרות להפוך גם את ה'בן' הרשע לצדיק על ידי שמראים לו את חכמת התורה וכו'. וכאן הוא משתף את הקוראים בדו-שיח מענין שהתפתח באקראי בינו לבין יהודי חילוני במסדרונות בית החולים, המראה עד כמה המאור שבתורה יכול להחזיר למוטב: "וכן היה מעשה באלול התשנ"ג בביה"ח תל-השומר, בהיותי שם בשבת עם רעייתי נ"ע אחרי נתוח, והיה חילוני אחד בחדר-האוכל בשם פלדמן ששאל אותי שאלות רבות להכעיס וקיבל תשובה על כלן, ושאל לשמי ואמרתי לו מאיר. אמר לי כתוב בגמרא ר"מ רמון מצא וכו', רציתי לזרוק עליך רמון ואתה ניטרלת אותו. ואמר שבילדותו כינו אותו אפיקורוס מפני שרצה לעלות לא"י וכו' ומזה התדרדר לגמרי. וסיים: אלקים שלנו האשכנזים קנוא ונוקם אבל אלקים שלכם חנון ורחום. שאלתי אותו מה זה פלדמן באידיש, וענה: איש שדה. אמרתי לו: זה תואר של עשו הרשע, אבל בתרגומו באידיש "פלדמן" בגימ' צדיק. וכמעט רצה לחזור בתשובה, ולא יכולתי לטפל בו מפני מחלת רעייתי אסתר נ"ע, והפניתי אותו לתנועת ערכים וכיו"ב".

      לחובבי החשבונות, היינו מציעים לעיין בדיבור הארוך על פיסקת "בשבעים נפש ירדו אבותינו מצרימה", שם מציג מרן ראש הישיבה חשבון ארוך וגאוני אשר דרכו הוא מסביר את התפתחות מספרם של בני ישראל במשך שנות גלות מצרים – "לסתום פי פורקי עול הטוענים איך נתרבו עם ישראל כל כך במשך רד"ו שנים".

      בין השיטין רואים כיצד מרן קיים מצות "והגדת לבנך", כאשר בכמה חידושים הוא מביא שאלות על ההגדה שנשאל מבנותיו בילדותן. בחלק ההלכות הוא גם מספר שאביו מרן הגאון איש מצליח זצ"ל היה מראה לבניו בילדותם המצות והזרוע והביצה וכו' ושואל אותם על כל אחד כנגד מה. והם עונים: שלש מצות כנגד חכמה, בינה ודעת, זרוע כנגד חסד וכו'. ושמים כל דבר על מקומו בקערת הסדר.

      ולסיום, כאן המקום להודות למי שעומד מאחורי הקלעים ר' הראל זנזורי הי"ו, שיגע וטרח רבות כדי שהגדה זו תצא לאור עולם, כפי עבודתו בשאר ספרי מרן, בהם הוא משקיע את נפשו ונשמתו. נראה כי הברכה הטובה ביותר שהוא יחפוץ שנברכו: שיזכה להוציא עוד ועוד מספרי מרן בקלות. אז הנה בירכנו.

    2. 3

      הגדה חשובה מאד שיצאה לאור השנה, היא הגדה עם "תורת הראשונים" הכוללת פירושים מכל ספרות הראשונים – ספריהם בהלכה, באגדה, פרשנות המקרא, תשובותיהם ועוד. וכן פירושי ראשונים מכתבי יד.
      מובן מאיליו שהגדה זו לא תהיה פופולרית, כי אין בה לא סיפורים ולא משלים…

    3. 2

      בס"ד
      ישר כוח על הסקירה היפה -תודה
      אך לעניות דעתי יש גם גם הגדות מאד מושקעות מחכמי אחינו הספרדים
      כמו למשל ההגדה של הרב מאיר מזוז שיצאה השנה מבית כסא רחמים –
      תרחיבו מעט את היריעה -מעט אחדות
      חג כשר ושמח

    4. 1

      ההגדה של "קופלה" נראית בדיוק כמו הספר "הייתי שם". האם מדובר כפי התרשמותי באותם ציורים? ראוי לציין זאת.
      כמו"כ ראוי לציין ביושר שהציורים הם מעשי ידיו של הצייר הנכבד ר' אברהם זמורה והרקעים המרהיבים הם מעשי ידיו של הרב יואל וקסברג שליט"א.